Prvú vzduchom plnenú pneumatiku vynašiel a nechal si patentovať v roku 1888 John Boyd Dunlop. Koncom 19. storočia sa začalo s ich výrobou a odvtedy si prešli vývojom až do dnešnej podoby. Výrobcovia sa ich snažia neustále zdokonaľovať a zlepšovať ich vlastnosti.
Pneumatiky sú pre dnešný motoristický svet samozrejmosťou a vyberať môžeme z desiatok modelov. Spoliehate sa pri kúpe nových pneumatík na odporučenie predajcu alebo na vlastné vedomosti? Z čísel a symbolov na pneumatike môžete vyčítať oveľa viac ako len meno výrobcu.
Ako prvé si môžeme všimnúť názov výrobcu, obchodný názov dezénu pneumatiky a označenie veľkosti. Napríklad 195/65R 15 primeraný pre Opel Corsa. Číslo 195 znamená šírku pneumatiky v milimetroch. Číslo 65 označuje veľkosť profilu v pomere výška bočnice k šírke pneumatiky v percentách. R 15 je priemer disku v palcoch, čiže vnútorný priemer pneumatiky.
Hneď vedľa údaju o veľkosti pneumatiky je index označujúci maximálne zaťaženie (LI – load index) pre jednu pneumatiku v kilogramoch a maximálnu povolenú rýchlosť (SI – speed index). Pri mohutných autách ako Opel Grandland sa oplatí pozerať aj na tento údaj.
Niektoré pneumatiky môžu mať zosilnenú bočnicu a tým pádom vyšší index nosnosti. V takom prípade nájdete na pneumatike označenie XL alebo Reinforced v závislosti od výrobcu.
Nasledujú skratky pre pneumatiky spĺňajúce systém núdzového dojazdu:
- ZP – Michelin
- ROF – Goodyear
- DSST – Dunlop
- SSR – Continental
Písmená FR alebo MFS sú skratky pre ochranu ráfika a zvyčajne sú naľavo od údajov o veľkosti pneumatiky.
Veľmi dôležitý a nie veľmi nápadný údaj na pneumatike je tzv. DOT – dátum výroby pneumatiky. Má podobu štvormiestneho čísla pričom prvé dve znamenajú kalendárny týždeň a druhé dve rok výroby. Významnú rolu má hlavne pri kúpe nových pneumatík. Tie by nemali byť staršie ako rok, pretože príliš dlhým skladovaním guma postupne stráca svoje vlastnosti.
Text:PR